Københavnsmesterskabet i Beat Musik 1965


Annonce udklip fra Danmarksmesterskabet i Beat-musik 1965



The Clidows på scenen under Danmarksmesterskabet i Beat-musik 1965.
Arrangøren Erik Haast ses helt ude til højre i billedet



The Clidows optrådte i sorte kjolesæt og høje hatte



Leadguitar Fnuggi Finn Larsen (The Clidows) med sin hjemmebyggede guitar



The Clidows for fuld udblæsning



Omtale i Berlingske Tidende lige efter mesterskabet. Jeg købte avisen
4 timer efter jeg havde leveret historien til redaktionen



BT 28. december 1964



Frederiksberg Bladet 7. januar 1965

Holger's Foto Stribe nr. 7.

Kære Alle der følger 'Holger's Foto Stribe'.

Københavnsmesterskabet i Beat Musik blev afholdt i Tivolis Koncertsal 2. Juledag kl. 0.00 om morgenen. Den gang måtte der ikke være underholdning så som biografforestillinger, koncerter, teater og lignende 1. Juledag.

Arrangøren var journalist og redaktør Erik Haaest, som bl.a. lavede popbladet 'Børge'. Der havde været afholdt indledende konkurrencer før finalen i Tivolis Koncertsal. Som det fremgår af annoncen, som er vist på et af billederne, var finalisterne The Clidows, The Wispers, Finn Tony and Them, El Coyotes, The Hanks og The Rattles. Orkestrene spillede hver 3 numre efter eget valg.
I annoncen står der '2x 10 Vi kan Li' - jeg ved ikke hvad 2x betyder!?

Læg mærke til guitarerne, som The Clidows spiller på. De er deres egne selvbyggede guitarer, som jeg tidligere har fortalt om. Orkesterlederen Torben Larsen spiller på sin egen røde selvbyggede 12 strengede guitar. En af præmierne var et års lån af komplet bag gear Max og E-guitarer fra Larsons EMI musikforretning.
Det vil man kunne se på billederne, der bringes i de næste fotostriber. Krølle's selvbyggede bas guitar har han doneret til Rock Museet i Roskilde.

Vinder af Københavnsmesterskabet i Beat Musik 1965 blev mit orkester The Clidows. De optrådte i deres karakteristiske sorte kjolesæt med høje hatte, og spillede bl.a. Kinks-melodien 'Bald headed Woman', som de siden hen indspillede på Sonet, og kaldte den 'No sugar in my Coffee'.

året før - 1963 var det The Rocking Ghosts, som vandt Københavns Mesterskabet 1964 i Nora Bio. Arrangøren var 'Ude og Hjemme'. Forsangeren John Andersen i The Rocking Ghosts lavede et spring ud over scenen med mikrofonen i hånden. De spillede vistnok bl.a. 'Whole lot of shaking going on' og 'Shaking all over'.

The Rocking Ghosts kom ind på scenen med lagner over hovedet, så de lignede spøgelser. Min bror Niels var inde med sine venner og se koncerten, og han kan fortælle om Johns stjerneoptræden og flotte spring. Dommerne var Bent Fabricius Bjerre, Ib Glindemann, Judy Gringer, impresario Jørn Adrian og Jørgen de Mylius, som også var konferentier.

John har fortalt mig, at billedet af hans spring fra scenen kom på omslaget til deres første single plade 'Vilja oh Vilja', som Bent Fabricius Bjerre's pladeselskab Metronome udgav. Jeg talte med John den anden dag om mesterskabet. Han fortalte der var rigtig mange orkestre med.

Jeg fotograferede naturligvis The Clidows. På et af billederne kan man skimte Erik Haaest gå forbi scenen nede til højre. 2. Juledag var vi til julefrokost hos familien i Frederiksværk. Jeg boede stadig hjemme hos mine forældre i Blidahpark i Hellerup.

Jeg var kommet hjem ved 4-5 tiden om morgenen, så jeg var træt træt. Vi kørte til Frederiksværk med min Far og Mor i hans Volvo 544 kl. ca 11.30. Jeg havde taget mit kamera og min fremkaldetank samt kemikalier med derop. Det lykkedes at få fremkaldt filmen deroppe. Jeg husker, at jeg tog filmen ud under en dyne, og fik den bakset over i fremkaldetanken. Jeg husker, at jeg på et tidspunkt måtte ind og hvile mig, mens filmen tørrede.

Jeg ringede til Berlingske Tidende og fortalte, at mit orkester The Clidows havde vundet Københavns Mesterskabet i Beatmusik 1965. Jeg talte med en lidt ældre venlig kvindelig journalist på kultursiderne 'Teater - film - Tribune'. Desværre kan jeg ikke huske hendes navn. Der skete jo ikke meget sådan en 2. juledag, så hun ville gerne se mine billeder og høre historien.

Det var jo stort, at Berlingske Tidende var interesseret i min historie og mine billeder. Jeg måtte se at komme ind til København så hurtigt som muligt. Jeg tog toget fra Frederiksværk ind til Hellerup Station, og gik hjem til Blidahpark for at hente min scooter, så jeg kunne komme ind til Berlingske Tidende i Pilestræde.

Her ankom jeg kl. syv om aftenen, hvor jeg gik ind i receptionen. Journalisten kom ned til mig, og vi gik op på hendes kontor, hvor jeg fortalte om mit orkester The Clidows, som havde vundet Københavns Mesterskabet. Hun ringede ned til en fotograf, som kom op og hentede negativerne. Lidt efter ringede han og sagde, at der var et brugbart skarpt billede. Derefter fik hun hele historien, og jeg kørte hjem på min scooter til Blidahpark.

Jeg fortæller denne historie, fordi det nok er det største 'foto-stunt', der er sket for mig. Tænk - at jeg den gang kunne købe avisen på Hellerup Station og se mit foto ca. 4 timer efter, at jeg havde afleveret mine negativer på redaktionen hos Berlingske Tidende. Jeg ved ikke, hvornår deadline var, men den må have været tæt på.

Min ven Knud ørsted, som var journalist på Ekstra Bladet har fortalt, det var meget tæt på den gang, hvor der i øvrigt udkom flere udgaver af avisen i løbet af natten. Det var for mig mit lille 'Ryd Forsiden' på Kultursiden! Jeg har avisklippet i min scrapbog. Det er blandt billederne i denne Fotostribe nr. 7. Historien blev også bragt i flere aviser og i Ude og Hjemme.

Københavnsmesterskabet gav bl.a. en pladekontrakt på Sonet. Det betød også, at nu kom jobbene af sig selv, og at jeg ikke længere behøvede at køre rundt til spillestederne for at skaffe jobs til The Clidows.

Der er flere billeder at se her på min hjemmeside www.scanart.dk under foredrag, hvor jeg viser et lille udpluk af mine billeder fra hele perioden i 60erne.

Næste stribe handler det om Danmarks Mesterskabet i Beatmusik 1965. Mvh
Holger

OBS! Mine billeder må bruges efter forudgående aftale med mig!

(24.8.20)


Book et 60'er orkester gennem Scanart Music på 21 61 23 23