Jobs til The Clidows i efteråret 1964


The Clidows i Ungklub med 12 strenget guitar



Omtale af The Clidows i BT efteråret 1964



The Clidows pressefoto



The Clidows pressefoto



The Clidows pressefoto



Til venstre The Clidows selv-byggede guitarer.
Til højre trommeslageren Finn Grindorf drikker kaffe og får an snak med
bassisten 'Krølle' John Werner Pedersen, som byggede bandets guitarer.

Holger's Foto Stribe nr. 6.

Kære Alle der følger 'Holger's Foto Stribe'.

Efter The Clidows' vellykkede optræden for fulde huse på Den Runde i Rørvig, så meldte den barske hverdag sig. Jeg havde fået solo kontrakt med The Clidows, og det betød, at alle deres jobs skulle gå gennem mig. Men det forpligtede jo også, da de havde en forventning om at jeg kunne skaffe dem jobs.

Jeg fik 10% i provision, som var kutyme samt 5%, fordi jeg havde solokontrakt. Det betød, at jeg lavede pressearbejde for dem. Fotografering har altid været min hobby.

Jeg var medlem af Polyteknisk fotoklub, så jeg havde fin adgang til et mørkekammer, hvor jeg selv fremkaldte mine film og kopierede billederne - mange af dem som allerede har været bragt i denne serie af beretninger.

Jeg kørte rundt på min scooter til de mange spillesteder og talte med ejerne om at engagere The Clidows. Jeg husker en gang jeg var ude på spillestedet 'Resi' på Nørrebro - som siden blev omdannet til Hit House 2. Jeg kender ikke helt historien om Resi. Her mødte jeg Arne Worsøe, som også søgte jobs til sine bands. Arne var 'stor' allerede den gang med sit musik bureau Bendix Music, som han drev sammen med Erik Thomsen og Jerry Ritz fra en villa i Brønshøj.

Da jeg på det tidspunkt var i praktik hos Atlas i Balders Gade, så gik jeg derover. Det var et mindre restaurations og dansested. Der var et lavt rækværk rundt om dansegulvet. Det var som i Valhalla i gamle dage - nok fra den tid, hvor man havde 10-øres dans.
Sådan var det i 'gamle dage'. Musikerne fik ikke honorar, men fik det, som publikum betalte for at få lov til en sving om.

Det foregik på den måde, at man for at danse gik ind på dansegulvet inden for rækværket, og så betalte man orkestret 10-øre for at få lov til at danse. Sådan var det også i Valhalla på Dyrehavsbakken, men det blev afskaffet sidst i 50erne. Resi var på størrelse som et af de større steder i Nyhavn. Tiden var ligesom løbet fra Resi. Der kom ikke mange mennesker, og det betød jo, at der ikke var mange penge til orkestrene.

Blandt musikerne havde de en omtaleform for sådan et sted. Når man spurgte, om der var mange mennesker, så svarede de, at der var '2 ludere og en lommetyv'!

Jeg husker også et besøg på Geels Kro, hvor orkestrene spillede oppe på første sal. Da jeg kom den aften, så var det The Rocky Mountains, der spillede. De var meget professionelle, og de stod der i deres guld-lamé jakker. Det gjorde indtryk.

Jeg prøvede sammen med Tim at få The Rocky Mountains op at køre igen. Det var i 2013, hvor jeg havde dem til Tirsdags Pigtråds Koncert på Dyrehavsbakken og på Hit House koncerten på Frederiksberg Runddel første søndag i september.
Desværre blev det ikke til så meget mere, men minderne har man jo lov at have.

Jeg var naturligvis også i Nyhavn, Moulin Rouge, Jomfruburet, Giraffen, Hit House og flere andre steder. De sidst nævnte 2 steder ville kun have store navne, så der måtte vi vente til The Clidows blev mere kendte.

I Giraffen i Industriens hus på hjørnet af H.C. Andersens Boulevard og Vesterbrogade var det impresarioen Sally Joffe, som boede på Amager, der bookede. I hit House var det Poul Borum.

Hyren var ikke stor, men det lykkedes da at skaffe jobs til The Clidows. Jeg var også i Siesta i Glostrup, hvor de fik job, som jeg fik omtalt i BT med mit billede - se vedhæftede.

Derudover var jeg rundt til mange ungdoms klubber. Jeg husker en pudsig episode. Jeg havde lånt min Far's Volvo og fået en ven med. Det skulle gå hurtigt, og vi håbede at nå 4 ungdomsklubber på en aften. Min ven, som var bil interesseret og kørte orienteringsløb, skulle hjælpe mig. Jeg havde adresserne, og han dirigerede mig, hvordan jeg skulle køre.

Det første sted var Vangede Ungdomsklub. Den lå i Vandtårnet, så det skulle ikke være så svært, men vi endte på en Mariebjerg Kirkegård!

Det var den tid, hvor The Clidows spillede på deres hjemmelavede guitarer. Det var sådan at bassisten 'Krølle' John Werner Pedersen var i lære som maskinsnedker, så han vidste alt om, hvordan man skærer en træguitar til.

Orkesterlederen Torben Larsen, som spillede rytmeguitar, var i lære som elektromekaniker. Derfor vidste han alt om elektronik. Så her havde vi de rigtige 2 eksperter.

The Clidows blev kendt for at spille på deres egne guitarer, som det kan ses af billederne, så ser de ikke almindelige ud. Torben spillede også på en selvbygget 12 strenget guitar. Krølle har doneret sin selvbyggede basguitar til Rock Museet i Roskilde.

Det blev heldigvis til en del jobs til The Clidows - mit eneste orkester på det tids punkt. Hyren var ikke så stor, og det var min provision så heller ikke.

Men orkestret tog det lige så meget som en øve aften, så de fik rutine i at spille foran et publikum. Det var ikke uvæsentligt!

Mvh
Holger

OBS! Mine billeder må bruges efter forudgående aftale med mig!

(24.8.20)


Book et 60'er orkester gennem Scanart Music på 21 61 23 23