Hit House - Billeder og beretning


The Lions i Hit House 1966



The Clidows i Hit House, november 1964
Til højre: Peter Belli, Niels Kjær og Peer Frost i Hit House



The Clidows i Hit House



Indholdsfortegnelse - Hit House Bogen



Hit House Bogens forside og side 117



En smilende Povl Parris
Keld Heick i snak med Povl Parris om gamle dage
Bent Fabricius, Ole Bredahl og Holger Hagelberg
Fotos fra Hit House koncerten 2014

Holger's Foto Stribe nr. 24.

Kære Alle der følger 'Holger's Foto Stribe'.

Her er nogle af mine billeder fra Hit House, som åbnede tirsdag 1.9.1964. Jeg fik The Clidows til at spille i Hit House 5 gange, og første gang var 7.11.1964. Jeg bookede også andre orkestre til Hit House bl.a. The Sevens fra Schweiz, The Shouts, The Animaters, Bodies m.fl.

Et af mine favoritorkestre var The Lions, som gav en flot udgave af 'Skinny Minny'. The Lions og Poul Borum lavede i fællesskab melodien 'Hit House Shake' som lå på Top Ti listen i lang tid. Jeg kom ikke så meget i Hit House, som jo var for yngre mennesker. Derfor har jeg ikke så mange billeder derfra, som jeg selv har taget, men der kan findes mange billeder på nettet.

Thomas Gjurup har udgivet en fantastisk bog om Hit House. Den har det hele og er et uovertruffen opslags værk, som jeg kan anbefale. Jeg vedhæfter et par billeder af bogens forside, af indholdsfortegnelsen og side 117 med The Clidows.

På side 72 er der en helsides omtale af The Sevens fra Schweiz, som jeg repræsenterede i Danmark.

På side 118 til 123 er der en samlet oversigt med datoer, om hvem der spillede i Hit House (Aveny) og Hit House 2 (Resi). Sidst nævnte blev åbnet for, at man kunne konkurrere med Le Carrousel, som serverede øl og spiritus.

Hit House 2 i tidl. Resi åbnede iflg. Thomas Gjurup's bog 27.3.65 og lukkede 28.9.65. Desværre havde Hit House 2 kun åbent et halvt år.

De sidste dage Hit House på Frederiksberg Runddel var åbent i april 1968 var lørdag den 6, lørdag den 13 og mandag den 15 april.

Den sidste lørdag, den 13. april, optrådte Ronnies Dilemma, The Rocking Ghosts og The Jayways med forsangeren Torben Lendager, som jeg siden hen blev manager for, da han var forsanger i Walkers.
(Er der nogen, som har et billede af Jayways??).
Den sidste aften var mandag 15. april med T.D.Bachtus & Power House og Burglars

Jeg er medlem af Gramex. Efter jeg kom hjem fra min udstationering i Johannesburg i Syd Afrika, deltog jeg næsten hvert år i den årlige generalforsamling hos Gramex. Her fik jeg lejlighed til at møde Povl Parris, som fik ideen til Hit House, hvor han var ejeren, og hans daværende svigersøn, Poul Borum, var forretningsfører.

Povl Parris fortalte mig mange historier om Hit House tiden, bl.a. om hvordan han fik ideen til Hit House.

En dag kom Johnny Reimar på besøg på hans reklamebureau. Han havde netop haft et af sine jævnlige møder med Knud ørsted og Jørgen de Mylius og sammen havde de fået en ide om at starte et dansk musikblad i stil med New Musical Express i England. Det manglede man i Danmark.

De 3 havde siddet sammen på restaurant Puk på Vandkunsten i København. Her havde de fået et par fadøl og talt om det manglende musikblad. Jørgen mente, det skulle hedde 'Hit'. Kort og godt, for der skulle være omtale og anmeldelser af masser af Hits.

Povl syntes ideen var god, tog på ferie i London for at købe engelske musikblade, men her så han også, hvordan mange af de nedlagte teatre i London blev omdannet til spillesteder for orkestre i 60erne.

Povl Parris boede i Lyngby, og han og hustruen gik ofte ture i Dyrehaven med en tur hen over Dyrehavsbakken, hvor de gik forbi Place Pigalle, som Bent Hasebart havde åbnet i april 1964 - året hvor det hele startede - ikke mindst med Beatles koncerten i KB Hallen, som Knud ørsted på bedste vis har beskrevet i sin 'Gule Bog om 24 timer' sammen med The Beatles.

Her fik Povl Parris lyst til at lave noget tilsvarende, som han havde set i London og måske kunne det kombineres med et musikblad. Derfor kontaktede han Stig Lommer, som var ejer af ABC Teatret og Aveny Teatret.

De lavede en aftalte, som betød, at Povl Parris lejede Aveny Teatret for 600 kroner om dagen. Det skete i begyndelsen af august, og tirsdag den 1. september 1964 kunne Povl Parris slå dørene op til det første store spillested med Pigtrådsmusik for ungdommen.

Der var fuldt hus hver aften. På åbningsdagen tirsdag den 1. september 1964 spillede bl.a. Sir Henry and his Butlers. Udenfor stod der en lang kø af gæster, som ville ind og opleve åbningskoncerten. Blandt de ventende gæster stod Peter Belli. Povl Parris gik hen til ham og sagde 'De skal da ikke stå i kø her', og inviterede ham indenfor.

Næste dag stod Peter Belli og Rivalerne på scenen, og det blev gennembruddet for Peter Belli. Synd at vi aldrig fik Peter Belli med til Hit House koncerterne i nyere tid på Frederiksberg runddel!

Til gengæld var baglokalerne i 1964-68 redaktion, hvor bladet Hit med lavet. Jørgen fik sine egne to sider i bladet, Knud fotograferede ofte og Reimar gik arm i arm med 'Lille fregnede Louise'.

Det var revolutionerende og en stor succes de første år indtil Hithouse 2 blev en fiasko og ødelagde økonomien.

Jeg viser normalt billeder i kronologisk tidsmæssig rækkefølge. Men her gør jeg en undtagelse ved at vise et par billeder af Thomas Gjurup's bog 'Hit House', som er et historisk opslagsværk om, hvordan Frederiksberg lagde grunden til et kulturelt gennembrud for ungdommen.

Per Vincentz og jeg markerede 50 året for åbningen af Hit House ved at lave en udendørs koncert på Frederiksberg Runddel. Det blev musik med økonomisk støtte af Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Fonden som hovedsponsorer. Vi fik grønt lys ca. uger før, og det lykkedes os at få det op at stå helt i Povl Parris' ånd.

Vi lavede Hit House Koncerten på Frederiksberg Runddel tirsdag 2.9.2014 for markering af 50 året for åbningen af Hit House. Det blev tirsdag 2.9.14, og ikke 1.9.14, som var en mandag. Borgmester Jørgen Glenthøj sagde, at det ikke kunne lade sig gøre om mandagen, da Frederiksbergs Kommunalbestyrelse skulle have det årlige budgetmøde, så derfor skubbede vi det til tirsdag.

Vi holdt en reception i Café Kellerdirk for pressen og særligt indbudte. Her kom Jørgen de Mylius, som var konferencier ved koncerten, og æresgæsten Povl Parris - se mine billeder, hvor Keld Heick hilser på Povl Parris.

Bent Fabricius Bjerre kiggede også forbi. Hans pladeselskab Metronome indspillede den første pigtråds plade med The Rocking Ghosts. '

På det sidste billede kan man se en ældre Povl Parris sidde foran scenen pakket ind i tæpper. Man kan tydeligt se, at Povl Parris var glad!

Der er flere billeder at se på denne hjemmeside www.scanart.dk under foredrag, hvor jeg viser et lille udpluk af mine billeder fra hele perioden i 60'erne.

Mvh
Holger

OBS! Mine billeder må bruges efter forudgående aftale med mig!


Book et 60'er orkester gennem Scanart Music på 21 61 23 23